Huge applause to my big brave baby… *clap clap*
As I’m reading about this, ci kena faham yg pregnancy ni berbeza2…waktu kakak, dia engagaed 38th weeks and above, adik ni maybe lain ckit…maybe baby adik suh get ready with all the gears kut…maybe dia nak warning and bgtau dia kua awal ckit…pray hard yg adik kua on 2013, at least…
But still, Allah’s plan is the best…ci redha kalo adik kua awal, lambat….janji keluar…hehehehe….
The first thing yg ci google lepas tahu baby adik dah engaged is cara2 nak breathing during labor. Knowing that ci ni makcik yg suka gelabah time sakit, for sure ci akan jd apa yg ci jadi waktu bersalinkan tiya…setiap kali contraction, ci akan tahan dgn ketap badan/bibir….lupa nak bernafas….and if u’re against ur body, haaaa….sakit lg kuat la jawabnya….huhuhu...
Target bersalin kali ni…ehem2…NO EPISIOTOMI…plzzzzz….takleh nak endure 2 minggu duduk senget…ganggu sungguh keselesaan bf yg sepatutnya selesa…. Haih….
So, this is one artikel yg ci jumpa…. :
You may wish to try this visualisation exercise:
· Shut your eyes and pretend that you are in labour; your uterus is contracting to push the baby down so it can be birthed.
· You feel uncomfortable but you know that you are doing this for a reason. You know that after each contraction you will have a rest before the next one.
· Think about what you are going to do to make yourself comfortable. Changing position, walking, warm bath and massage.
· You try visualization and positive thinking, you see the contractions as waves on the ocean that build up and go down again. You go with them. You tell yourself how well you are doing and how strong your body is.
· You try to work with your body, not tensing with the contractions, relaxing your shoulders and slowing your breathing down.
· Another contraction is starting you take a big breath in through your nose, deeply into your lungs and breathe it out slowly through your mouth. The in breath restores you the out breath relaxes you.
· You continue to breathe slowly and deeply.
· You place a hand on your abdomen and breathe again directing the breath towards your abdomen to relax the tension there.
· You continue to breathe slowly until the contraction is gone, and as it goes take another breath and sigh out and mentally say goodbye to that contraction and “think one less to go”
Remind yourself to:
· Breathe in through your nose and out mouth
· Deeply and slowly
· Drop your shoulders and let go of tension
· Direct your breath to where there is tension
Ci suka point where we need to go with the flow….jangan lawan fitrah…jangan lawan badan….in other words, jgn tahan sakit….i mean, kalau sakit, kita change sakit tu jd energy yg akan tolak baby keluar…visualization kena kuat, jgn panic dan jgn suka gelabah ye puan cici…. :)
I’m blessed yg tempat ci nak bersalin mmg takde epidural…so, nak tanak ci mmg kena endure rasa sakit tu….nak mintak ubat tahan sakit biasa pun, 10juta kali nurse tnya ‘Ibu sure ni? Nanti effect baby tau…ibu betul takleh tahan sakit ni? Betul ni?’ hahahaha….tanya kat org yg dh dilated 7cm, mmg la ci jerit jawab ‘NAKKKK’
But yes, sebenarnya badan kita dh ditakdirkan, dicipta utk tahan semua sakit nak bersalin…Allah Maha Pencipta and kita bukan rejected item. So, dgn apa sekalipun cara, kita mmg boleh tahan sakit bersalin…if anything happen pun, Allah dh janjikan syahid, jadi apa nak risau…..
Ci doa baby adik happy go lucky dlm perut ibu…sorry ye adik, smlm kakak tertendang adik smpai ngeras2 adik…ibu pun berguling2, igt dh nak start contraction, rupanya adik tunjuk perasaan je….hehehe…. :)
Tak sabar tunggu Khamis ni, parents ci smpai from Kedah...nak start shopping for baby adik...yeay... :)