Pages

klik klik

I love KIM.... :)

I love KIM.... :)

Wednesday, June 25, 2014

Anak-anak dan TV


Perkara ini menjadi bualan dan perbincangan ibu bapa hari ini. ada yang memilih utk tidak langsung membenarkan anak-anak menonton tv, ada yg bersikap terbuka.

Kami percaya yang semua perkara perlu lah dalam keadaan bersederhana. Agak sukar utk totally restricted anak dalam zaman teknologi skrg ini. jadi beberapa peraturan perlu dipersetujui bersama. Iya, walaupun anak anda masih bayi. :)

- Jumlah jam/masa utk TV. Hadkan jumlah masa, wujudkan jadual utk buka dan tutup tv. Cthnya, wajib tutup tv setiap kali azan, atau lebih baik setengah jam sebelum azan. Sejam/ dua jam utk menonton tv adalah memadai.

- Program television yg ditonton haruslah sesuai dgn tahap umur mereka. Program tersebut perlu mempunyai ciri-ciri pendidikan.

- Tonton tv bersama anak-anak dan libatkan diri bersama. Supaya aktiviti tonton tv itu menjadi aktiviti belajar secara tidak langsung. Buka tv dan tinggal anak sendirian agak merbahaya terutamanya tv skrg penuh dgn iklan dan selingan cerita yg tidak sesuai utk tontonan kanak-kanak.

Semoga Bermanfaat.

Petikan dr buku Now You Are a Mother; olahan drpd Cici, founder of Ciciyaya Shop.

No comments: