Pages

klik klik

I love KIM.... :)

I love KIM.... :)

Cici & Ery

Tuesday, June 9, 2009

Relaktasi Cara Cici

Ci pernah hadapi simptom-simptom 'agak2-susu kering-sebab-itu-nak-bagi-susu-tin'
waktu baru habih pantang dan bru mula masuk kerja...beria nak menyusu, tp ilmu di dada tak cukup tinggi lagi...

Ramai ibu-ibu bagi pandangan, cara-cara nak relactate balik...nak menyusu sepenuhnya....(thanks to my dear Haza)

Ci kumpul maklumat dan ci wat style sendiri.....

huhuhu


Relaktasi: Cara cici


Apa yang anda perlukan ialah baby anda....in my case Ayit......Pam yang bagus, seeloknya double pumping.....Masa yang tenang (wekenss)......Tv (penting nih)......Jam dinding yang agak besar (supaya nmpak duration pumping...)


Mulai dengan membuka tv...seeloknya di masa faveret program anda la....Betty ke apa ke....

Cici akan susukan ayit sekiranya dia mahu...sebelah lagi ci pam...bagi kes yang salah satu breast pam dpt ckit, susukan baby belah itu...insyaallah kua susu....

Ci akan tandem pumping sampai ayit kenyang dan lepas sendiri....jika dia tertidur, ci sambung double pumping pulak...

Cara cici: 20 minit sekali pam....atau pun kalau duk tgk tv, katakan cite Betty sejam, ci pam dan benti setiap kali kua iklan.....

Ci buat sampai 2 jam....

kalau duk tgk hindustan tu, smpai 3 jam la.....(ci kan hantu hindustan)

Dekat opis lak, tentukan jadual. sekurang-kurang nya 3 kali pam kat opis...Susah ke, sibuk ke, apa ke, cari juga masa dan tempat utk pam...penting nih....ibu-ibu kan kuat semangat...

Hey, ci keja audit. Org duk sibuk tanya dokumen kat auditee, ci sibuk duk tanya mana nak pam...kih3....

Fix to the jadual...

Utk relaktasi, key point dia Sabar....banyakkkk banyakkk sabar...kekadang pam dpt hangin pun pernah...pam dpt titik titik pun pernah....sabar dan yakin yang kita ada cukup susu utk baby kita....

Dan tolong...kalau ada susu tin kat rumah, sila buang...(tingat kat Haza...kih3)

Sbb selagi kita rasa kita ada bantuan, selagi tu kita akan rasa tak-apa-tak-cukup-susu sbb dh ada susu tin...

Try minum holicks, anmum lacta dan air kosong yang banyak...banyak makanan yg leh banyakkan susu. ci dgr makan nasik pun leh byk susu...xpa makan banyak, ibu yg menyusu cepat turun badan...ye tak?

Dan bg ibu baru spt cici jugak, takpe tak banyak stok beku dlm peti, janji anak 100% susuibu...

Kpd yang nak relactate, apa kata kita gi reramai kat sini

Jumpa cici di sana...

Ring sling anyone??? Komen kalau berminat tau....






Melaram dengan RS bridget cici...Ayit tidur dgn nyenyaknya...


Stok ayit setiap hari...mesti dan kena dan wajib 7 botol...

Selalunya kanan dpt 1oz...hari ini dalam sejarah...hehehe...


Ci pam kat cubicle ci aje...




4 comments:

p|nKy MaMa said...

hai cici,
ni diana,bdk asma jgk..kenal x?:)
bagus2 trskan bg susu ibu je..diana dulu awl2 campo jgk tp skrg dh bg fully susu bdn je..kuatkan smgt insyaallah susu akn klua dan cukup utk baby kita kan..:D

amber said...

hehehe.. ni baru berkesempatan..teruskan usaha dear!

Cerita Cici said...

hehehe...yup3...kita ibu-ibu ni kena kuat semangat kan....

Haryanti Husin said...

Hi cici...

cici pakai breastpump spectra juga yer?double pumping?