Pages

klik klik

I love KIM.... :)

I love KIM.... :)

Cici & Ery

Monday, September 7, 2009

Iftar penuh Pengajaran buat hati...

Apartment yg cici duduk skrg ada jawatankuasa. Jawatankuasa kami sama mcm jkkk kampung. Ada pengerusi, ada bendahari, ada penguatkuasa maksiat...Tinggal di situ rasa mcm tinggal kat kampung, masing-masing kenal masing-masing...semua org tahu hal semua orang...

Ahad lepas, pengerusi kami, menjemput kami ke majlis iftar kat rumah keduanya di Kuala Selangor. Majlis ni sebenarnya nak raikan mak ayah ci yg dtg melawat dr kedah. Mak Ayah ci fames kat neighbourhood kami, smuaorg kenal...suami ci bkn jawatankuasa, tp jawatankuasa mcm takleh gerak kalau he's not around...hehehe...

Majlis jalan mcm biasa-walaupun kelam kabut ckit tapi sedap. First time ci makan hati pari bakar...Hati pari.....smpai skrg teringat rasanya...Ayit a bit restless, ngamuk tatau nape...

Lepas semua selesai, kereta suami ci lak meragam, kena hantar ke bengkel...kami- mak mak org ni pun bersantai la depan sofa beramai-ramai bercerita pasal semuaorang...oh tadi ci dh bgtau kan yg semuaorg tau hal semuaorg.....ini cerita nya....

Kes ni mengenai en. A yg kahwin dgn akak B. yg menjadi kes kajian ni bila en A dh kahwin lain, dan akak B lum tahu padahal semuorg lain dlm dunia ni dah tahu.

Jiran 1: Kesian aku tgk dia tu...anak dh la ramai...kena pulak mcm ni...laki dia ni memang la...

Jiran 2: Tak...laki dia buleh kalo nk menikah, tapi bgtau la....kesian org tu duk kena muhung ja.

Jiran 3: Kalau aku....hey, mmg tak hingin payung-payung emas nih...yg dia marah tu bukan sbb apa, pegi gadai barang kemas dia nih, pehtu duit tu pi bg kat bini muda....kalau aku...hishhh....

Jiran 1: Aku rasa dia tau la...sesaja buat tatau je...Kes aritu; baju laki dia tu dh lama dh hilang, sekali laki dia balik, laki dia pakai...nampak sgt baju tu dr rumah bini baru dia...

Jiran 2: yang laki dia pun, kalau tutup telefon bg alasan tah pape. Kerja kat hulu kampung, tadak line. Kerja kat pulau, nk balik takleh sbb air pasang. nak reka cerita yg bukan-bukan.

Jiran 3: Dulu gaduh teruk drg tu, waktu dalam pantang gaduh smpai bertampar-tampar. last2 laki dia keluar rumah, dia kejar dgn stocking tebal...jerit 'abg...abg'

Jiran 1: Satu hari dia akan tahu gak ni......dah la muka anak dgn bini muda dia sebijik muka dgn anak kat sini...umur pun sama je....

Cici diam sepanjang pasang telinga dgr semua org bg pendapat...Dalam otak ni duk terbayang muka akak dan suami dia...Bg cici, mereka tu padan, muka seiras, dianugerahkan Tuhan dgn anak yg ramai dan cantik-cantik. Akak tu ada rupa, suami dia pun sama...tapi, tatau mna salahnya suami dia kawin lain, dan masalah lepas tu bertimbun-timbun smpai skrg lum selesai...

Cerita ni biasa bg ci...sekeliling ci penuh dgn org bermadu...ada yg ending dia okey, ada yg lum setel, ada yg lum tahu mcm kes akak ni...

Apa ye masalah dgn org lelaki ni...tak cukup dgn satu ye....Apa ye masalah dgn org perempuan ni...takleh terima suami ada satu lagi ke?

Semua org ada isu sendiri....

Cuma cerita ni mengajar cici yg perkahwinan ni mcm pertaruhan...kita pertaruhkan hati, hidup, usia, nyawa, keselamatan kita, perlindungan kita, harta benda kita untuk suami dan anak-anak...belum tentu kita dapat apa...worse kalau kita dibalas dgn kekecewaan atau benda yg buruk atau kesakitan....macam kena tampar atau pukul...

Sebab kita takkan tahu apa yg akan jd kat depan kita nanti.......

Kita cuma boleh doa yang terbaik...


# untuk akak cici: Hati tak bisa dibohongi.....

4 comments:

My Growing Litte Princess said...

hoish! samerlah tu ngan mengumpat di bulan posa....hahahah kamu pun join sekaki...hahahha

Cerita Cici said...

Oh kita kan kaum prihatin...hehehe...

abaH_ayiT said...

apa pi cerita pasal hal org ni..wat la cerita bazar ramadan ker, baju raya ker..

Cerita Cici said...

Ops...abah dh marah la...mesti hubby ci igt bini dia ni kepo kan...